Juoksen, siis olen

Mulle sanotaan usein, että ”sähän juokset paljon”, johon aina totean, että no en kyllä itse asiassa juokse. Kerran tilanne johti siihen, että piti laskea montako juoksuaiheista kuvaa olin postannut Instagramiin, jos illuusio syntyi siitä. Mutta ei niitä kovin montaa löytynyt, muutama. Olen kyllä aika kova hehkuttamaan juoksueuforiaa, ehkä se hämää. Ennen Helsinki City Runia lenkkejä oli tosiaan alla noin kymmenen, pääasiassa hidasta hinkuttelua (7-8min/km) suht lyhyillä matkoilla. Nyt kun on lomaa sekä töistä että derbystä, olen ajatellut juoksennella vähän enemmän.

Lenksut

Kävin tuossa yhtenä päivänä huvikseen testaamassa, meneekö kymppi alle tuntiin. Olen muistaakseni kerran juossut tarkoituksella nippanappa alle tunnin ajan, taisi jäädä muutaman sekunnin alle. Nytkin vikat kilsat oli vähän haastavia, mutta sain juoksun pidettyä aika rullaavana loppuun asti. Koska rakastan tilastoja, jaan tämän ihastuttavan taulukon kanssanne.

Kympin kilsat

Loppuajaksi sain rutistettua 56:43. Ihan ok, ottaen huomioon että en juokse. Tai siis nythän siis juoksen, eli en voi enää kovin kauan selitellä siihen vedoten. Jossain vaiheessa lenkkiä olen onnistunut juoksemaan jopa 15km/h -vauhtia, mistä ei kylläkään ole mitään muistikuvaa. Voisi käydä loppukesästä tai syksyllä tempaisemassa saman reitin, niin näkee onko kehitystä tullut. Tämä oli myös eka lenkkini, jossa kilometrivauhti oli koko ajan yli kympissä, sille jee! Sykkeet mulla menee varmaan jossain ihan järkyttävissä lukemissa, mutta olen niistä onnellisen tietämätön, koska 10 vuotta vanha Polarini on jossain muuttolaatikoiden uumenissa patterit lopussa.

siili
Lenkkikaverini tänään, joka tuhisi ja pörhisteli piikkejään uhkaavasti

Juoksu on alkanut taas maistua ja on mitä loistavin tapa nauttia Suomen kesästä. Ei ole niin väliä sataako vai paistaako. Itse asiassa juoksen mieluummin sateessa kuin paahtavassa helteessä. Koska kauden päämatkani on Helsinki City Triathlon (heh heh), aion yrittää juosta lyhyempiä matkoja lujempaa. Siellä juoksun osuus on 3km, joka nyt menee vaikka takaperin, mutta olisi kiva yrittää juosta se oikeasti reippaalla vauhdilla. Luvassa siis vetoja ja mäkitreeniä. Jotain juoksutekniikkatreeniäkin voisi tehdä ja jumpata juoksussa tarvittavia kehonosia, kuten lonkankoukistajia. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s