Miss you, honey

Olen ruoka-asioissa usein kausiluonteinen ihminen. Saatan syödä esimerkiksi samaa asiaa iltapalaksi kuukausikaupalla. Sitten yhtäkkiä ei enää maistu, ja vaihdan johonkin toiseen. Valion vaniljanmakuista ProFeel-rahkaa tuli esimerkiksi vedettyä päivittäin melkein vuosi, kunnes yhtäkkiä eräällä kauppareissulla tuli stoppi, enkä enää halunnutkaan sitä jääkaappiini. Sikäli vähän ristiriitaista, sillä yleensä kyllästyn asioihin varsin nopeasti.

Viime kuukaudet iltapalaherkkuun on kuulunut seuraavanlainen seos: rasvatonta rahkaa, turkkilaista luomujugurttia, rasvatonta maustamatonta jugurttia, mysliä ja luomuhunajaa. Voisin syödä sitä loputtomiin. Hunaja on tämän välipalan suola. Ja hunajilla ON eroja. Luomuhunaja on aivan eri makuista kuin ns. tavalliset hunajat. Uskokaa pois.

Kuva: Huffington Post
Kuva: Huffington Post

Vatsa on vähän reistaillut viime viikkoina, ja muutaman kerran turvonnut iltaisin niin, että olen joutunut turvautumaan lääkkeisiin. Kipukohtaus tuli aina samaan aikaan, ja aloin miettimään, voisiko se johtua jostain, mitä pistän iltaisin suuhuni. Aika usein viimeinen asia, mitä syön illalla on juurikin tuo jugurtti-mysli-hunajamössö. Ensin ajattelin, että se johtuu rasvaisesta turkkilaisesta jugurtista, mutta tein testasin syömällä saman setin muutamana iltana ilman hunajaa, eikä kipukohtauksia tullut.

Google tiesi kertoa, että hunaja saattaa ärsyttää vatsaa ihmisillä, jotka kärsivät ärtyvän suolen oireyhtymästä, koska se sisältää paljon ns. FODMAP-hiilihydraatteja. Itsellä vatsa reistaa aina kun on stressiä, ja onhan tässä ollut kaikenlaista kuormitusta viime aikoina. Kun mietin tarkemmin, muistin että muutama vuosi sitten kun olin koukussa bulgarianjugurtti-hunaja-yhdistelmään, sain myös outoja vatsakipuja. Lopetin sen syömisen, koska ajattelin kipujen johtuvan happamasta jugurtista.

Hunaja
Tämä on hyvää. Syökää tätä ihmiset, jos vatsanne kestää!

Eli hunajan syöminen ainakin raakana on toistaiseksi pannassa. Harmittaa, tykkään siitä todella paljon ja lisäksi etenkin luomuhunajalla on paljon hyviä terveysvaikutuksia. First world problems, joku voisi sanoa, mutta nyt pitäisi löytää joku uusi makeutta tuova aine, joka sopii jugurtin ja myslin kanssa. Kaikki valkoista sokeria tai keinotekoisia makeutusaineita sisältävät ovat no-no. Hedelmiä laitan välillä (niitä harvoja joille en ole allerginen), mutta nyt kaipaan jotain uutta ja erilaista. Mitä se voisi olla?

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s