Valmennuskuvioita

Yhteistyössä Tribase

Kuten olen jo aiemmin kertonut, treenien suunnittelu ei ole oikein mun juttu. Kun sovittuja ja jonkun muun vetämiä treenejä ei ole, itsenäinen treenaus menee helposti fiilistelyn puolelle. Saatan esimerkiksi jäädä odottelemaan sopivaa juoksufiilistä, sen sijaan että painelisin lenkkipolulle. Tai sitten treenaus menee överiksi, koska se vaan on niin kivaa.

Ymmärsin, että selvitäkseni puolikkaasta heinäkuussa kunnialla (tai edes maaliin), tarvitsen apua. Jonkun, joka kertoo miten treenata tuloksellisesti, seuraa treenaamistani ja mielellään myös ymmärtää jotain tästä lajista.

Päätin kääntyä triathlon-valmennusta tarjoavan Tribasen puoleen, johon törmäsin netissä.

Kyseessä on oululainen kahden triathlonistin, Panu Liedon ja Jussi Lotvosen, perustama valmennuspalvelu, joka tarjoaa triathlonvalmennusta erilaisiin tarpesiin. Nettivalmennus sopii tällaiselle kiireiselle, suorituskeskeiselle perheenäidille kuin märkäpuku triathlonistille. Yksi syy roller derbyn lopettamiseen oli juuri halu räätälöidä treenaukset perheen aikataulujen mukaan.

Näyttökuva 2015-03-09 kohteessa 21.45.07

Aluksi täyttelin lomakkeen, jossa kysyttiin mm. urheilutaustastani, kuinka paljon olen ajallisesti valmis treenaamaan, montako lepopäivää haluan per viikko, käytettävissä olevista välineistä ja tietysti tavoitteista. Rohkeasti ilmoitin, että jos alle kuuden tunnin selviän puolikkaasta, niin olen tyytyväinen. En osaa yhtään sanoa, onko tavoite realistinen, mutta sitä kohti tässä nyt aletaan treenata. Sitä paitsi eikö tavoitteiden pidäkin olla vähän epärealistisia? Lisäksi toivoin, että työmatkoja hyödynnettäisiin mahdollisimman paljon, ja että tehotreenit sijoittuisivat viikonlopulle.

Minulle tehtiin treeniohjelma, joka noudattaa kaavaa kaksi kovempaa viikkoa (10-12h), ja yksi kevyempi viikko (7h). Sillä mennään ensimmäiset kolme kuukautta, ja sitten lähempänä kisoja katsotaan treeniohjelma uusiksi. Jonkun verran joudun varmaankin soveltamaan ja vaihtamaan treenien paikkoja muiden menojen ja kisojen mukaan, mutta noissa viikkotuntimäärissä olisi tarkoitus yrittää pysyä.

Sain myös valmiin ravinto-ohjelman, mutta äkkiseltään vilkaistuna syön hyvin pitkälti sen mukaan jo nyt, joten kaloreita en jaksa alkaa laskemaan. Syön terveellisesti ja säännöllisesti, ja uskon että ruokapuoli mulla on kunnossa. Lähinnä pitää kiinnittää huomiota että saan tarpeeksi energiaa nyt kun alan treenaamaan enemmän kestävyyttä. Lisäravinteisiin pitänee tutustua, mutta ihan mitä tahansa en suostu kurkusta alas pistämään, mieluummin luonnonmukaisempaa kuin teollista sotkua. Ravinto-ohjelmasta on varmasti erityisesti liikunnan juuri aloittaneille hyötyä.

SuuntoAmbit3_1
En tiedä mistä mittari kiskaisi nuo kalorit, yksi tunnin juoksulenkki tuskin kuluttaa noin paljon.

Nyt on vihdoin sykemittarikin käytössä, kun henkilökohtainen sponsorini kyllästyi kuuntelemaan mittarispekulaatioita ja osti minulle Suunto Ambit 3:n. Olisin halunnut Polarin V800:n puhtaasti ulkonäkösyistä, mutta se oli valitettavasti liian iso mun hentoon risuranteeseen. En saanut sitä asettumaan vaikka miten kiristin. Reilun viikon käytön jälkeen kello vaikuttaa pätevältä ja sopivalta, mitä nyt sekoili hieman uintilajeissa.

Ambit 3 mittaa allasuinnit hyvin, mikä helpottaa treeneihin keskittymistä kun ei tarvitse laskea paljonko olen uinut. Se kellottaa myös automaattisesti eri matkojen aikoja, mitä on ihan kiinnostavaa seurata. Ei nimittäin ole ollut mitään käsitystä minkälaista vauhtia uin, tai pitäisi uida. Movescountista löytyy paljon mielenkiintoista dataa, joita taulukko- ja tilastointoilijana seuraan innolla, ja onhan noita sykkeitä hyvä seurailla, etenkin kun treeniohjelma perustuu pitkälti tehoalueisiin kaikissa kolmessa lajissa.

Joroisille on 131 päivää.

Mainokset

Yksi kommentti artikkeliin ”Valmennuskuvioita”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s