Ensimmäinen treeniviikko

Ensimmäinen treeniviikko Tribasen* ohjelman mukaan hujahti hetkessä. Kokonaistuntimääräksi tuli 10 ja risat, mutta koska yli puolet treenitunneista kertyi työmatkoista tai aamutreeneistä, ei oikeastaan tunnu että olisi juurikaan treenannut. Tai no rehellisyyden nimissä myönnettäköön, että parina päivänä oli kyllä jalat melkoisessa shokissa juoksemisesta. Mutta kaikenkaikkiaan treenit sujui vaivattomasti.

Tiistain treeni oli siis juosta töihin – ja takaisin. Aiemmin olen juossut vain toiseen suuntaan.  Aamujuoksu tuntui tosi raskaalta, ja epäilin suuresti miten jaksan juosta iltapäivällä kotiin. Yllättäen kuitenkin juoksu kulki tukkoisilla jaloilla paremmin ja matalammilla sykkeillä. Työmatka on vieläpä ylämäkisempi tuohon suuntaan. Yhteensä kilometrejä kertyi 18,5. Kotona oli aika voittajaolo, ja kompressiosäärystimet tuntui jumalten lahjalta.

Zeropoint_pink

Oikea takareisi venähti viime syksynä juoksutekniikkakurssilla vetoja tehdessä, ja hermostui uudestaan eräällä joogasessiolla tammikuussa. Nyt vanha venähdys on vähän ottanut itseensä lisääntyneistä juoksumääristä, ja voi olla että pitää skipata tai vähentää juoksua hieman, kunnes se kestää taas paremmin. Mitään vetoja tai kovaa juoksua en ole harrastanut, mistä lie ärtyi. Osteopaattikäynti tekisi varmaan taas terää.

Takareiden kipuilun vuoksi juoksin viikonlopun yhdistelmätreenin juoksusta 45 minuutin sijaan vain puolet, koska en halunnut että jalka menee pahemmaksi. Muuten sain tehtyä ohjelman mukaiset treenit, ja määrä tuntui hyvältä. En voi liikaa hehkuttaa, kuinka hienoa on treenata silloin kuin se itselle sopii. Se on myös rentouttavaa, ettei tarvi miettiä mitä treenaa ja milloin, ja treenaako tarpeeksi. Sen kun tsekkaa ohjelmasta.

Työmatka_Laru
Työmatkalla oli aurinkoista ja sumuista yhtäaikaa, niin kaunista!

Uintiohjelmat on mulle vähän liian pitkiä vielä tässä vaiheessa, mutta uin kuitenkin aina ohjelman mukaisen ajan. Tässä vaiheessa on tärkeintä uida aikaa, ei matkaa. Perjantaina uin pisimmän matkan mitä olen koskaan uinut, 2,5km. Jatkuvilla pysähdyksillä, mutta silti! Se ei tuntunut niin raskaalta, kuin olisi voinut kuvitella. Tosin altaassa ei väsymystä tajua. Treenin loppupuolella päättelin olevani uupunut, kun yhtäkkiä alkoi palella lämpimässä vedessä. Hoipertelin saunan kautta kotiin.

Luin jostain ohjeen ”swim less and swim faster”, ja tähän olen keskittynyt uidessa. Liuku on selvästi parantunut kun olen malttanut liu’uttaa kättä pitempään ja kääntänyt vartaloa kunnolla, ja tuntuu että räpiköimiseen ei mene enää niin paljon turhaa energiaa. Ensi viikolla saan palautetta tekniikastani ammattilaiselta, varasin nimittäin yksityistunnin johon kuuluu myös uinnin kuvaus. Ajattelin, että tässä vaiheessa on hyvä kitkeä virheitä pois, ennen kuin ne jämähtää lihasmuistiin. Jännä kuulla, mitä ope sanoo!

Pearl_Izumi_tritop
Go Exposta hommattu triathlon-toppi on testattu ja hyväksi todettu – voi juosta ilman urheilurintsikoita!

Mallorcan matkaan on vajaa kolme viikkoa. Suunnittelin, että vedän vielä kolmannen kovan viikon kevyen sijaan, ja reissua edeltävän viikon keventelen. Voi sitten raastaa lomalla huolella! Kevyellä viikolla on luvassa lähinnä työmatkaliikuntaa, nimittäin mies lähtee jo viikkoa aiemmin polkemaan. Huomasin muuten, että samoilla lennoilla on Triathlon Suomen treenileiriläiset, ja varmaan muutama muukin pyöräilijä tai triathlonisti löytyy koneesta, kun pääsiäinen sattuu olemaan. Hauskaa! Onneksi Norwegianin lakko loppui. Olisi voinut monella pyöräilijällä ja triathlonistilla mennä suupielet alaspäin. Sormet ristissä että lakkoilu oli tältä erää tässä!

Tällä viikolla treenitunteja kertyy noin 12h, jos pystyn juoksemaan ohjelman mukaisesti. Jos en, pitää varmaan lisätä pyörätunteja. Ja sehän ei ole ongelma. Viikonlopuksi kaivetaan maantiefillarit naftaliinista ja lähetään baanalle. Huhhuh, miten siistiä!

*yhteistyössä Tribase

Mainokset

4 kommenttia artikkeliin ”Ensimmäinen treeniviikko”

  1. Olipa kiva löytää blogisi. Itsekin liityin vasta meidän kaupungin vastaperustetuun triathlonseuraan. Vielä en ole ilmottautunut kisoihin, mutta kovin kiinnostaa. Tsemppiä treeneihin.

  2. Minäkin eksyin blogiisi ensimmäistä kertaa – vaikuttaa hyvältä! Tähtään itse triathlonin olympiamatkan kisaan ensi kesänä, mutta kova treenaus on täälläkin käynnissä (ei tosin ihan yhtä kova kuin sulla 🙂 ). Kävin itsekin uinnin yksityisvalmennuksessa (missä kuvattiin videota), ja se oli kyllä todsi hyödyllistä! Odotan innolla raporttiasi Mallorcasta, sillä olen menossa sinne kesäkuussa ekaa kertaa, ja pyöräily siellä kiinnostaa. Hyvää treenausta!

    1. Kiitos, ja tervetuloa lukemaan ja kommentoimaan! Meitä triathlon-kärpäsen puraisempia taitaa olla aika paljon! Kokeilin lyhyttä matkaa viime kesänä (lue blogista: Helsinki City Triathlon), ja totesin että en taida olla sprintterityyppiä…katsotaan oonko pitkänkään matkan tyyppiä 😉 Raporttia Mallorcasta tulee kyllä! Siellä on mahtavat pyöräilymaastot kunhan vaan säät suosii. Hauskoja treenihetkiä!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s