Motivaatiosta

Motivation is a theoretical construct used to explain behavior. It represents the reasons for people’s actions, desires, and needs. Motivation can also be defined as one’s direction to behavior or what causes a person to want to repeat a behavior and vice versa.

Näin sanoo motivaatiosta ”kaikkitietävä” Wikipedia. Eli motivaatio on yhdistelmä tekoja, haluja, ja tarpeita. Ja se voima, mikä saa toistamaan jonkun asian kerta toisensa jälkeen. Olen miettinyt viime aikoina paljon motivaatiota, ja sitä mikä minua motivoi tai miksi ei ole motivaatiota.

Liikkuessani tunnen olevani enemmän elossa, niin kuin blogini nimikin sanoo: liikun, siis olen. Olenko, jos en liiku? Olen varmasti silloinkin. Liikkeessä maailma näyttäytyy kuitenkin eri tavalla, maistuu ja tuoksuu. Tuntuu. 

Olen liikkunut koko elämäni aika tavoitteellisesti. Aina on ollut joku juttu, mitä varten treenataan; kilpailut, peli, esitys tai esimerkiksi seuraavalle tasolle pyrkiminen. Nyt olen ensimmäistä kertaa elämässäni tilanteessa, jossa vain kuntoilen oman kuntoni ylläpitämistä varten.

Ja se on vaikeaa.

Hanskat_Naulassa

Eihän sen pitäisi olla. Tykkään liikkua, olen harrastanut kymmeniä eri lajeja ja kroppani pysyy kasassa ja kivuttomana, kun liikun säännöllisesti. Viime kuukaudet olenkin liikkunut todella fiilispohjalta. Tehnyt vain niitä asioita, mistä nautin ja silloin, kun huvittaa. Kesä on mennyt satunnaisesti pyöräillen metsässä ja maantiellä, uiminen on jäänyt hävettävän vähälle. Pari urheilutapahtumaakin on mahtunut kalenteriin. Silti tuntuu, etten ole tehnyt oikein mitään. Toisaalta olen ehtinyt tekemään esimerkiksi käsitöitä monen vuoden tauon jälkeen. Kaikki tämä on ihan kivaa.

En vain ole ihminen, jolle ihan kiva riittää. Kaipaan sitä paloa, joka ajaa treenaamaan myös silloin kun ei niin huvittaisi, tai saa yrittämään vielä vähän enemmän, vaikka osaa jo ihan hyvin.

Olen kovin liikkuvaa sorttia myös nivelteni osalta, ja jo selkävaivojen ehkäisemiseksi minun on syytä pitää huolta lihaskunnosta. Silti en saa itseäni kuntosalille, koska salitreeni on mielestäni kuolettavan tylsää puuhaa. Joka tekisi minulle erittäin hyvää. Mutta suoraan sanottuna haukotuttaa ajatuskin sisällä treenaamisesta. Mieluummin menen ajamaan metsään pyörällä, jolloin tärkeä keskivartalotreeni tulee tehtyä huomaamatta, ajamiseen keskittyneenä ja luonnonhelmassa olemisesta nauttien. Itseään ei voi motivoida järkipuheella kuin tiettyyn pisteeseen asti, suurempiin tavoitteisiin päästäkseen pohjalla pitää olla aito halu ja intohimo asiaa kohtaan.

Kikkailu
Taitojen treenaus on kivaa! Tässä yritän pysyä pystyssä paikallaan.

Sitoutumiskammoinenkin olen. Kolmen vuoden tiukat derbytreeniaikataulut ja velvollisuudet muutenkin kiireisen arjen lomassa saivat aikaan sen, että en halua sopia kalenteriin mitään vakituista viikottaista menoa. Tämä sulkee pois monta lajia, mitä olisi kiva harrastaa. Tanssia ja pilatesta vaikka, noin muutamia mainitakseni.

Jo muutaman päivän tauko saa aikaan inhottavan löysän olon, josta on entistä vaikeampi kammeta itsensä treenaamaan. Alkaa väsyttää, eikä huvita tehdä mitään. Käyn ihan puolikierroksilla. Olen pirteämpi ja aikaansaavamapi, kun saan säännöllisesti annoksen endorfiinia ja raikasta ilmaa. Kunnon endorfiinipöllyä en ole saanut hetkeen, siihen tarvitsee jo vähän kovemman treenin, mitä taas ei välttämättä saa aikaiseksi ilman selkeää tavoitetta.

Mistä tämä sisäinen paine siis tulee? Tunnustan olevani tunnollista suorittajatyyppiä, josta olen kylläkin pyristellyt tietoisesti eroon viime vuodet, ja osittain onnistunutkin siitä. Olen mielestäni monessa asiassa rennompi enkä välitä pikkuasioista. Eikö terveys ole tarpeeksi iso motivaatiotekijä? Sehän on kaiken perusta. Tärkeämpää asiaa ei olekaan! Ehkä länsimaisen nykyihmisen elämä on vain liian helppoa, ja siksi vauhtia ja vaarallisia tilanteita kaipaa perusturvalliseen elämänmenoon.

Mitä seuraavaksi?

Pari ideaa on kypsynyt kesän aikana, mitä voisi seuraavaksi kokeilla. Koska metsässä juokseminen on niin kivaa, ajattelin kokeilla suunnistamista. Silloin juoksemiselle olisi tarkoitus, eikä tarvisi vain haahuilla ympäri metsää päämäärättömästi. Tykkään myös siitä, että laji haastaa kropan lisäksi aivot. Vanhana partiolaisena minulla on jonkinlainen käsitys kartoista ja suunnanotosta, mutta on eri asia, onko siitä mitään hyötyä kuntosuunnistuksessa.

Luistimet

Luistelu on erityisen rakasta minulle, joten miksen elvyttäisi vanhaa harrastustani. Ostin itselleni muutama viikko sitten uudet (tosin käytetyt) taitoluistimet, sillä vanhat eivät mene enää jalkaan jalan lätsähdettyä vuosien varrella. (Olivat ne jo silloin luisteluaikoina aika naftit, muistuttavat vaivasenluut tähän väliin). Ensi syksynä/talvena ajattelin opetella uudestaan luistelemaan, jalat ovat nyt niin hermottuneet derbyluistimiin ja -asentoon, että vanhat taidot pitää todellakin kaivaa esiin. Hyvä kun pysyin pystyssä viime talvena kerran jäällä ollessani!  Nyt on tarpeeksi isot luistimet kaapissa, ja voin käydä lapsen kanssa luistelemassa ja ehkä uskaltautua aikuisten tekniikkatunnillekin kokeilemaan. Jäätanssikin kiinnostaisi, sitä voi kuulemma harrastaa myös ilman paria. Kaipaan taitojen ja kehonhallinnan harjoittelua, pelkästä kestävyysnylkytyksestä en saa samaa iloa. Myönnettäköön, että muiden kanssa treenaamistakin on ikävä.

Ehkä tämän ajelehtimisen tarkoitus onkin ollut selventää itselleni, minkälainen liikkuja todella olen, ja minkälaisesta liikunnasta nautin eniten. Katsotaan löytyykö kultainen keskitie, vai löydänkö itseni entistä äärimmäisten lajien parista.

Ai niin, ensi lauantaina 1.8. olen lähdössä Jämi 84 -tapahtumaan ajamaan 84 km maastopyörällä. Helpossa maastossa, mutta kuitenkin. Huh!

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s