Pyöräilijän Köpis

Olen rakastunut. Tulisesti ja vääjäämättömästi.

Se tapahtui viime viikonloppuna.

Tiesin että rakkauteni kohde on viehättävä, mutta tällaista jalat alta-tyyppistä kokemusta en osannut odottaa.

Puhun tietysti Kööpenhaminasta.

Lähdimme miehen kanssa viettämään viikonloppua kaksistaan pitkästä aikaa, edellisestä kerrasta taitaa olla jo puolitoista vuotta. Mitään ihmeellisiä suunnitelmia ei ollut, ainoastaan pyörän vuokraus ja muutama valmiiksi varattu pöytä ravintolasta.

IMG_3907

Lauantai-aamuna nappasimme pyörät hotellilta ja painuimme baanalle. Olimme tutustuneet paikalliseen pyöräilykulttuuriin jo edellisenä iltana, kun menimme kävellen illalliselle. Pyöräilijöitä suhasi edestä ja takaa niin kovalla vauhdilla, että aloin jo katua pyöräilykypärän jättämistä kotiin.

Aamu oli hiljainen, ja oli ihan mieletön fiilis pyöräillä ympäri sumuista, mutta aurinkoista (lempisääni muuten) kaupunkia. Lämpömittarikin näytti yli kymmentä astetta, eikä tuullut juuri ollenkaan. Kävimme katsastamassa Meat Packing Districtin eli vanhan teurastamoalueen, joka on täynnä trendikkäitä ravintoloita. Yksi niistä oli ravintola Pate Pate, minne oli tarkoitus suunnata illalla.

IMG_3936

Raakabrunssi SimpleRAW:ssa, nam!
Raakabrunssi SimpleRAW:ssa, nam!

Iltapäivällä kiersimme kauppoja, ajoimme ympäriinsä fiilipohjalta ja pysähdyimme aina kun jotain mielenkiintoista tuli eteen. Illalla menimme illalliselle tietysti pyöräillen, vuokrapyörissä oli onneksi kiinteät valot. Tosin minun pyöräni etuvalo lakkasi toimimasta jossain välissä. Oli ihmeellistä kiitää autojen keskellä, eikä hissutella niin kuin keskustassa yleensä on tapana.

Tiesin, että Köpiksessä pyöräillään paljon, mutta silti olin positiivisesti järkyttynyt siitä miten sujuvaa pyöräliikenne siellä on. Autoilijat eivät käyttäytyneet aggressiivisesti ja kanssapyöräilijät huomioivat toisensa, nostivat jopa kätensä merkiksi pysähtyessään. Vuokrapyörän etukori osoittautui erityisen käteväksi laukun, hanskojen ja muiden säilytykseen, ja pyörissä näkyi paljon erilaisia kuljetukseen tarkoitettuja laatikko- ja korivirityksiä.

IMG_3957Kööpenhaminassa kaikki todellakin pyöräilee.

Se näkyi erityisesti autojen ja julkisen liikenteen vähyydessä. Metroa emme käyttäneet kertaakaan, joten en tiedä minkä verran tanskalaiset liikkuvat maan alla. Kööpenhamina on Helsingin kokoluokan kaupunki, ja sen infrastruktuuri on vanhaa, paljon vanhempaa kuin Helsingin (selitys löytyy historiasta), ja silti pyöräilijät on otettu huomioon kapeimmillakin kaduilla. Ja koska kaikki ovat tottuneita pyöräilijöitä, kevyt liikenne on sujuvaa.

Jäin miettimään, näkyykö sujuva pyöräilykulttuuri kolaritilastoissa, vai kolaroivatko tanskalaiset kokemuksensa vuoksi vähemmän? Kypäriä ainakin näkyi huomattavasti vähemmän kuin kotimaassa. Tanskalaiset eivät juurikaan rimpauttele kelloa ohittaessaan, vaan viuhahtavat kylmänviileästi ohi lähietäisyydeltä. Tämä aiheutti sydämentykytyksiä muutamaan otteeseen.

FullSizeRender
Pyöräilijöitä oli huomioitu tasaisin väliajoin pehmentämällä nousua rotvallille

Köpis_bw

Sunnuntaina lähdimme jälleen haahuilemaan heti aamusta, tarkoituksena tsekata kulttuurinähtävyyksiä. Ajoimme kuninkaanlinnan ohi,  kävimme pakollisessa turistikohteessa eli pienellä merenneidolla (nimensä arvoinen), ja piipahdimme design-museossa, jota en voi suositella. Tai ainakin tämän hetkiset näyttelyt olivat tylsänpuoleisia.  Suhasimme ympäri kaupunkia maisemia katsellen koko päivän. Lennot kotiin lähtivät vasta illalla, joten kaupunkiin ehti tutustua rauhassa kahden päivän aikana.

IMG_3955

Suosittelen lämpimästi Kööpenhaminan kävijöille pyörän vuokraamista. Se on vaivatonta, halpaa ja säästää mukavasti jalkoja. Päivän päätteeksi ei jaloissa tuntunut minkäänlaista väsymystä toisin kuin päivän kävelyn jälkeen olisi tuntunut. Tosin se saattoi johtua myös siitä, että meistä molemmat pyöräilevät aktiivisesti myös kotimaassa. Tarjolla on myös sähköavusteisia pyöriä, jos oma polkukunto epäilyttää. Mummelit veti ylämäissä sähköpyörillä ohi. Siis siinä ainoassa ylämäessä, jonka kaupungista löysimme. Maasto on tasaista, eli sopii siinäkin mielessä myös vähemmän pyöräilijöille.

Pyörällä liikkuminen on kätevä ja helppo tapa nähdä kaupunki laajalta alueelta lyhyessä ajassa, ja ennen kaikkea hauskaa! Toivottavasti Helsinki ottaa mallia Köpiksen pyöräilykulttuurista kaupunkisuunnittelussaan.

 

 

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s